SL 6htuleht 30 01 01

Dþiibid käisid üle katuse

Dþiibid käisid üle katuse

Lõuna-Eestis peetud dþiibisafari "Lumetorm 2001" sai tasase maaga harjunud pealinnameestele saatuslikuks – kuppelmaastikul keerati koguni kaks maasturit üle katuse.
Elmar Ots

"Tänu sellele, et maa oli külmunud, pääsesid osalejad veel suhteliselt kerge vaevaga," hindab nädalavahetusel Lõuna-Eestis peetud dþiibisafari "Lumetorm 2001" katsumusi jaotuskasti rikke kiuste spetsiaalautode arvestuses neljandana lõpetanud Imre Heinsaar. "Kui muda oleks vedel ja sood pehmed olnud, läinuks asi väga karmiks."

Eesti Offroad Klubi meeste Heinsaare ja Aleksander Suure Suzuki Samurai aeglustuskast ütles töösuhte üles 26. katsel, kuid sellegipoolest suudeti end metsast välja vintsida ja isegi viimase nelja kontrollpunkti läbimise eest saamata jäänud punktideta napilt esinelikusse jõuda.

Kargu najal koju
Hulga täbaramini läks aga Eesti vingeima maastikuautoga võistlusele saabunud võistkonnal Jeebik. Raha säästmata ehitatud Jeep Wrangler veeres üsna võistluse alguses, juba 4. kontrollpunkti juures üle katuse, kuid suutis sellest hoolimata jätkata. "Nad võtsid ilmselt rajalegendi liiga sõna-sõnalt!" arvab Heinsaar naeru tagasi hoides. Võistkondadele antud selgitus ütles nimelt tolle paiga kohta: "Kukerpallitades mäest alla orgu…"

Mõni aeg hiljem purunes aga Wrangleri pooltelg ning üks tagaratas kadus koos sellega metsa. Kohalike metsameeste abiga raiuti sitkest kasepakust auto tagasilla alla tugev toestus ning selle najal lohises Jeep omal jõul laantest maanteele tagasi.

"Üle kuudi" veeres ka võistkonna Papa Jero Mitsubishi Pajero. "Auto keeras end mäeküljel risti ja veeres alla," nendib "Lumetorm 2001" korraldaja Vaiko Püttsepp.

Peale kere lössimineku hävis ka auto jõuallikas, sest diiselmootorit ei suudetud miskipärast seisata, õli läks põlema ning mootor jooksis kolinal kokku. Tollele kontrollpunktile ei üritanud pärast seda õnnetust enam keegi läheneda…

Papa Jero meestel õnnestus siiski enne katkestamist õnnelikult üle Väikese Emajõe hiilida. Jõe õhuke jääkaas ei suutnud aga kanda Toyoodikute võistkonna rasket Toyota Land Cruiserit, mille tagaosa vajus raginal läbi jää.

"Jõgi oli selles kohas 3-4 meetri sügavune. Toyota esiosa jäi ime läbi siiski jää peale. Ainult esirataste veo jõul ning põhjapantseri peal libisedes kraapis auto end nagu jäälõhkuja kaldani," kirjeldab Püttsepp võistluse kõige ärevamaid hetki.

"Lumetorm 2001" peeti firma Cooperland korraldusel Põdrala, Helme, Puka, Rõngu, Otepää ja Kanepi vallas. Parema läbivusega spetsiaalautodele oli raskem, tavadziipidele aga kergem rada, kus pidi kaardi, GPSi, kompassi jms. abil loodusest üles leidma 30 etteantud koordinaatidega kontrollpunkti ning neis kohaloleku kinnituseks autot ning meeskonda pildistama. Rada tuli läbida 22 tunniga ning maksimaalne punktisumma olnuks 130.

Veebruaris Lauluväljakul
Lõuna-Eestisse tuli seiklema 35 maastikuautot, millest 26 osales autole leebemaid nõudeid – teeliikluseks registreeritud auto rehviläbimõõt ei tohi olla üle 82 cm – esitavas standardklassis. Vintsi ja kuni meetrise läbimõõduga maastikurehvidega spetsiaalautosid tuli starti 9. Mõlemas klassis katkestas 2 autot.

Peaaegu iga dþiibisafari järel on keskkonnakaitsjad lokku löönud, et maastikuautodega on taas loodus segi pööratud. Püttsepp usub, et igati laitmatu korraldusega "Lumetorm 2001" ei aja siiski "rohelisi" kurjaks. "Üritus oli kooskõlastatud nii Tartu kui Valga keskkonnateenistuse, maaomanike, metskondade ja vallavalitsustega," kinnitab ta.

Järgmine maastikuautode jõukatsumine tuleb juba 17. veebruaril, mil Eesti Offroad Klubi korraldab Lauluväljaku trial-rajal oma iga-aastase suure talvesõidu.

"Lumetorm 2001" Spetsiaalautod (rehviläbimõõt 82-100 cm, vints)
1. Toyoodikud (Toyota Land Cruiser HJ60) 109 punkti (23 h ja 8 min)
2. Luige (Land Rover Defender) 103 punkti (21 h ja 34 min)
3. Tevalo (Volvo L3314) 97 punkti (21 h ja 39 min)

Standardautod (rehviläbimõõt kuni 82 cm)
1. Jimni Team (Suzuki Jimny) 130 punkti (11 h ja 18 min)
2. Palms/eans (Daihatsu Rocky) 130 punkti (14 h ja 39 min)
3. Rene Team (UAZ 3152-01) 128 punkti (13 h ja 54 min)