Äripäe 20 03 00

  
 Fordil veel üks luksusmark  
 Ä P – R E U T E R S

USA autotootja Ford ostab 2,9 miljardi dollari eest Briti Land Roveri, lisades nii oma luksusautode buketti veel ühe maineka margi.

Võimalus tekkis, kui Saksa BMW otsustas kuus aastat kahjumit andnud Rover Groupi maha müüa.

Lisaks vastselt omandatud Land Roverile, mis on eriti populaarne nooremapoolsete jõukate ostjate hulgas, on Fordi käes nn staatusmarkidest veel Jaguar, Volvo, Lincoln, Mercury ja Aston Martin. "Land Rover sobib meie markide hulka väga hästi, täiendades seda nii hinna- ja tootepositsiooni kui ka demograafia aspektist vaadates," ütles Ford Motor Co tegevjuht Jac Nasser.

Ford omandab Land Roveri Solihulli koostetehase Inglismaal, täiendades Fordi USA marke Land Rover Discovery II seeria keskmise suurusega ning suurte Range Rover SUV (Sport Utility Vehicle) sportlike luksusmudelitega. Lisaks Fordi enese "kuumadele" SUV- markidele Ford Explorer, Expedition ja Lincoln Navigator.

Tehing, mis Nasseri sõnul võttis ilmet paari viimase nädala jooksul, tuleb umbes aastapäevad pärast seda, kui USA autotootja omandas 6,45 miljardi dollari eest Rootsi Volvo sõiduautode tootmise. Peale selle tahab Ford pakkumise teha raskustes siplevale Lõuna-Korea Daewoole.

Läinud nädala alguses rabasid konkurente maailma suurim autotootja General Motors ja kuuendal kohal olev Itaalia Fiat teatega jõudude ühendamisest Euroopa ja Ladina-Ameerika turul.

Tehing, millega GM omandab 20% Fiatis ja viimane 5,1% GMis, suurendas analüütikute sõnul survet keskmistele firmadele nagu BMW ja Prantsuse Peugeot, mis on jätkuvalt peredünastiate kontrolli all. DaimlerChrysler AG peab läbirääkimisi kontrollosaluse omandamiseks Jaapani autotootjas Mitsubishi Motors, samas kui Renault ostis läinud aastal aktsiate kontrollpaki Jaapani Nissanis.

"Kõik konkurendid, kellel on kassas raha, üritavad praegu ära osta veel müüki jäänud korralikke varasid," ütles Merrill Lynchi analüütik. "Praegu on oluline osta. Mida ostuga peale hakata, seda vaadatakse hiljem."

Analüütikute sõnul tugevdab nelja ratta veoga Land Roveri margi ostmine Fordi positsiooni luksus- ja sportautode segmendis.

Fordi prognoosi järgi ulatub firma praeguste luksmarkide müük tänavu 700 000-le, tõustes paari aasta pärast miljonile. Land Roveri lisandumisega tuleb eesmärki korrigeerida, ütles Nasser.

Mullu müüdi üle maailma 177 800 Land Roverit, mis on varasema aastaga võrreldes 7,4% rohkem. Tänavu peaks müük kasvama 200 000 sõidukile. Fordi sõidukite müük (ilma Mazdata) kasvas läinud aastal kuus protsenti 7,2 miljonile sõidukile. Land Rover oli üks markidest, mille BMW Briti autotootjast loobudes müüki pani.