Äripäe 14 04 00

  
 Autotööstust on haaranud ostupalavik  
 T õ N U T R A M M
tonut@mbp.ee

Märts oli kuu, mil kodumaiseid autouudiseid jälgides tuli peale must masendus. Liikluskindlustuse vormistamistasu tõusis jälle, kütusehind ületas vahepeal 10 krooni piiri, jälle pidi hakkama mõtlema ülevaatusele jne jne. Lisaks tõusis Tallinnas mitu korda bussipiletite hind, nii et kadunud on ka mõte auto sootuks maha müüa. Ainus positiivne uudis puudutas pealinnas liiklejaid: alates märtsist võib auto tasuta juba Endla tänavale jätta. Ja kogu lugu.

Seevastu maailma autotööstus lausa kubises uudistest. 101 aastat tagasi Fiati asutanud Agnellide perekond oli suisa karvupidi koos ja vaidles, kas sõlmida koostöölepe General Motorsi või DaimlerChrysleriga. Peale jäi vanima pereliikme, 79 aastase nõukogu auesimehe Gianni sõna, keda ei huvitanud niivõrd osaluse eest makstav rahasumma kuivõrd otsustamisõiguse säilimine. Aktsiate ristosaluse teel sai 20 % omanikuks General Motors, kel on lootust veel sel kümnendil ka ülejäänud 80% endale saada. DaimlerChrysler ei saanud aga niisama alla vanduda. Firma keeras näoga itta ja ostis kolmandiku Mitsubishi Motorsist, tõustes seeläbi suuruselt kolmandaks autotööstuseks maailmas.

Tootmismahult teine gigant Ford ei ole samuti niisama passinud. Pärast BMW AG otsust loobuda kahjumit tootvast Roverist, otsustas Ford võtta Aston Martinile ja Jaguarile lisaks enda hõlma alla veel ühe inglase, Land Roveri. Vähemtulusad Roverid jms. läksid briti riskikapitali grupile Alchemy Partners, mis jätkab Rover 25, 45, 75, vana Mini ja MGFi tootmist. Kuidas riskikapitalistid autotööstuse juhtimisega hakkama saavad, näitab aeg, esimene töö oli neile poolte Roveri töötajate koondamine.

BMW ja Roveri keskuse ehitus Tallinnas Õismäel jätkub täie hooga ning sõltumata sASCi pakutavate automarkide kolmest erinevast omanikust ei muutu vähemalt meie autoostja jaoks vähimatki.