Postimees 30 11 98

Jõulise Freelanderiga vabas looduses
   
HARLI ULJAS

Kui Land Rover Freelanderi kohta ütelda, et firma on hakanud valmistama linnadzhiipi, ei taha valmistaja väitega nõustuda, selgitades, et auto sõidab hästi teedel, kuid avamaastikul tuleb toime veelgi paremini.

Rover tahab Freelanderit pakkuda perekondadele, kel autoga palju liikumist vabas looduses või kel tahtmine teha autoga pikemaid sõite. Selliste ülesannete täitmisega tuleb Land Rover ka toime, olles maanteel eessõitjate hirm, avamaal aga võimekas dzhiip, millega ka rasketest teedeta oludest läbi pääseb. Firma tahab autot müüa ka naistele, olles lihtsustanud mitmeid tegevusi.

Tagaaken käib lahti

Esmajärjekorras tuleb märkida muidugi ukseluku avamist, kus esimesel võtmelevajutusel avaneb üksnes juhiuks, järgmisel vajutusel aga ka ülejäänud uksed. Pagasiruumi luuk käib lahti küljele, ust tõmmates liigub see alguses kergelt, kuid rohkem avanedes raskemalt, et mitte äkitselt teisi autosid mõlkida. Kui aga pagasiruumi ei saa üldse avada, näiteks liiga lähedale parkinud teise auto tõttu, võib väljastpoolt lahti teha tagumise akna ning läbi akna kas siis ostud või talveriided auto pagasiruumi asetada.

Kandekere ja integreeritud shassiiga auto juures on vedrustus rihitud sobivaks nii asfaltteedele kui ka avamaale.

Esialgu oli pisut ehmatav näha ligi 1,5-tonnisel autol sportautolt MGF pärit 1,8-liitrist bensiinimootorit (120 hj), kuid mootor tuleb oma tööga kõrgeid pöördeid kasutades korralikult toime. Linnas ja maanteel vajavad esimesed käiguvahetused harjumist, sest madalamate käikude ülekandenumbrid on väikesed.

Enamkasutatavate juhtimisseadmete puhul tuleb märkida pisut pikka sidurikäiku, samuti käikude rasket sisselülitamist, mis tahab harjumist. Ka kapoti avamine käib pisut kummaliselt parema ukse juurest.

Välja näeb hästi

Tänu kõrgele asukohale on juhi väljavaade kõikjale suurepärane, ka pöördering on suure auto kohta paraja raadiusega. Heale väljavaatele aitavad kaasa ka hiiglaslikud ümarad välimised peeglid, mis enamiku tänaval sõitvate masinatega võrreldes on pea kaks korda suuremad.

Pimeduses valgustavad Freelanderi tuled teed hästi. Maastikul saab sisse lülitada maastikusõidutuled, tänu millele muutuvad nähtavaks ka kõik ebatasasused teel.

Esiistmel leiavad juht ja kaassõitja endale meeldiva asendi kiirelt, kuigi istmete kõrgust reguleerida ei saa. Mugava asendi saavutamiseks peavad pikemad eesistujad oma istmed tahapoole nihutama, sest jalgadele on ruumi suhteliselt vähe. Tagaistmel ei ilmne ka esiistmete tagumistesse asenditesse lükkamisel ruumipuudust. Isegi kolmekesi võib tagumisel istmel lausa laiutada.

Laskumise kontrollsüsteem

Autos istudes ja vaid maanteel sõites võib tõusetuda küsimus, miks on pea jaoks nii palju ruumi. Maanteelt põllule pöörates ilmneb, et vaatama rappumisele pole ohtu pead lakke ära lüüa.

Uuendusena on Freelander off-road’i jaoks sisse viinud mäest laskumise kontrollsüsteemi, mis järsul laskumisel auto kiiruse automaatselt 9 km/h peal hoiab, abistades mäest allasõidul, nii et juhil on vaja vaid pisut gaasi anda. Vajadusel saab juht kasutada seadet ka libedatel teedel järskudel kallakutel laskumiseks.

Freelanderil on lisaks mäestlaskumise kiiruseregulaatorile ka ABS pidurid ja elektrooniline veojõukontroll. Veojõud jaotub maanteedel sõites 80 protsendi ulatuses esiratastele, kuid viskoossiduri kontrolli abil seab auto maastikule jõudes esirataste ja tagarataste vedamise võrdseks.
Land Rover Freelander XEie

Käigukast 5-käiguline
Pikkus/laius/kõrgus: 4382/1805/1757 mm
Telgede vahe 2555 mm
Kliirens 220 mm
Kütusepaagi maht 59 l
Pakiruumi maht 540-1313 l
Tühi- ja täismass 1425 kg, 1960 kg
Kiirusomadused
0-100 km/h 11,9 s
Tippkiirus 165 km/h
Kütusekulu linnas /maanteel /keskmine 13,0/8,6/10,2
Maksumus 377 000 krooni

Valik Rover Freelander konkurente
Toyota RAV 4
Mootori töömaht 1998 cm3
Mootori võimsus 133 hj
Pikkus/laius/kõrgus 4115/1695/1660 mm
Telgede vahe 2410 mm
Kliirens 205 mm
Pakiruumi maht 409 l
Tühimass 1375 kg
Kiirendus 0-100 km/h 10,6 s
Tippkiirus 172 km/h
Keskm. kütusekulu 10,9 l
Maksumus koos k/m 318 700 kr

Honda CR-V
Mootori töömaht 1973 cm3
Mootori võimsus 128 hj
Pikkus/laius/kõrgus 4520/1750/1705 mm
Telgede vahe 2620 mm
Pakiruumi maht 374-668 l
Kliirens 205 mm
Tühimass 1400 kg
Kiirendus 0-100 km/h 11,5 s
Tippkiirus 166 km/h
Keskm. kütusekulu 10,2 l
Maksumus koos k/m 294 000 kr

Kia Sportage
Mootori töömaht 1998 cm3
Mootori võimsus 128 hj
Pikkus/laius/kõrgus 4245/1735/1655 mm
Telgede vahe 2650 mm
Kliirens 210 mm
Kütusepaagi maht 60 l
Tühimass 1440 kg
Kiirendus 0-100 km/h 14,7 s
Tippkiirus 175 km/h
Keskm. kütusekulu 11,9 l
Maksumus koos k/m 218 400 kr