Postimees 29 08 98

Maailma suurim seiklus – Camel Trophy     
   
TOOMAS VABAMÄE

Tänavune, järjekorras üheksateistkümnes Camel Trophy võistlus toimus augusti algul, startides Tshiili pealinnast Santiagost ja lõpetades Argentiina lõunatipus Ushuaias, maailma lõunapoolseimas linnas. Kakskümmend võistkonda Land Rover Freelanderitel läbisid ligikaudu 5000 km pikkuse teekonna. Camel Trophy ei ole aga pelgalt võidusõit, isegi võistluseks on teda raske nimetada selle sõna tavalises tähenduses.

Veidi ajaloost
Esimene Camel Trophy nime kandnud võistlus peeti 1980. aastal, kui kolm läänesakslastest võistkonda läbisid 12 päeva jooksul 1600 kilomeetrit Transamazonica magistraali ümbruskonnas. Troopilised vihmametsad panid osalejad ja nende poolt kasutatud tehnika tõsisele proovile. Paapua Uus-Gineas 1982. aastal toimunud 3. Camel Trophy oli esmakordselt rahvusvaheline, lisaks sakslastele osalesid veel Hollandi, Itaalia ja USA võistkonnad. Esmakordselt olid lisaks autosõidule kavva võetud ka lisakatsed.

Üheksateistkümne aasta jooksul on Camel Trophy külastanud maailma eksootilisemaid kohti: Amazonase dzhungleid, Madagaskarit, Indoneesia saari.

Tänavune rada seadis võistlejad aga senisest hoopis erinevatesse tingimustesse, sest Lõuna-Ameerika lõunatipus on praegu talv ja kliima kõike muud kui lõunamaine.

Mis on Camel Trophy
Camel Trophy sisuks on elu nautimine (loosug: One Life, Live It) läbi enese proovilepaneku äärmuslikes tingimustes. Osaleb 20 kaheliikmelist võistkonda ja kuigi tegemist on autosõidul põhineva võistlusega, tuleb seiklejatel võimeid proovida ka näiteks mägiratta- ja süstasõidus.

Camel Trophy distantsil on määratud kohtumispunktid ning kahe kohtumispunkti vahel 30-40 kohta, milledest igaühe läbimine annab teatud arvu punkte. Mõnedesse kohtadesse on võimalik pääseda autoga, mõnedesse jõudmiseks aga tuleb kasutada kaasaveetavat lisavarustust. Asja teeb keerulisemaks see, et kõiki etteantud punkte ei ole võimalik läbida, marsruudi koostavad võistlejad ise sõltuvalt valitud strateegiast ja oma oskustest.

Kohtumispunktides (neid on tänavusel trassil kolm) saavad kõik osalejad kokku, et end täiendavalt proovile panna. Tänavuses esimeses kohtumispunktis roniti 2700 meetri kõrguse aktiivse Villarica vulkaani otsa.

Finishis selgub võitja – trassil kõige enam punkte saanud võistkond. Võistkondade liikmete hääletusel selgub parima meeskonnavaimuga võistkond, eraldi auhinnad on ette nähtud kõigis lisakatsete kategooriates.

Millega sõidetakse
Kuigi esimese Camel Trophy osalejate sõidukiteks olid Jeepid, on ürituse edasine ajalugu tihedalt seotud Roveri maastikuautodega. Aastate jooksul on sõiduriistadeks olnud Land Rover Defender, Range Rover ja Land Rover Discovery, tänavu on võistlejate kasutuses uusim Land Roveri mudel Freelander. Otsus anda auto Camel Trophy võistlejate kasutusse räägib selget keelt sellest, et tegemist pole mingi nõrgukesega. Esimese Land Roverina on Freelanderil kandekere ja sõltumatu vedrustus, lisaks on kasutusel kõikvõimalikud moodsad võtted (ABS, mägipidur jne) auto juhitavuse ja läbivuse parandamiseks. Seejuures on Freelander sõitjatele pakutavate mugavuste poolest pigem tavaline sedaan kui maastikuauto.

Autos veetakse kaasa kogu vajalikku varustust: jalgrattaid, süsti, suuski, lumelaudu jne.

Kuidas osaleda

Camel Trophyl osalemiseks ei pea tegelikult evima mingeid erilisi oskusi. Soovija peab kindlasti olema vähemalt  21 aastat vana ning tal peab kindlasti olema juhiluba. Kõik muu on üsna subjektiivne – korralik füüsiline vorm ja eneseusk, huumorimeel, elurõõm ja koostöövalmidus. Soovijatele korraldatakse kõigepealt eelvoorud riikide kaupa, lõplik valik tehakse aga rahvusvahelises eelvoorus. Seal selgitatakse 80 kandidaadist need 40 õnnelikku, kes moodustavad 20 võistkonda. Vastu ootusi pole Camel võistkondades on kokku 6 naist.

Parim viis Camel Trophy kohta infot hankida on internetiaadress http://www.cameltrophy.com, kust võib jälgida ka võistluse käiku. Eesti ei kuulu (esialgu) nende riikide hulka, kust on võimalik pääseda konkureerima kaameli trofeele.