Õhtuleht 12 01 99

X-maastikuauto BMWlt    
   
Elmar OTS   –  12.01.99

Veel nädalapäevad kestval Detroidi autonäitusel esitleb BMW USAs Spartanburgis tootma hakatavat luksusdzhiipi X5.

Sarnaselt Mercedes-Benziga noolib Saksamaa teine arvestatav luksusautotootja BMW Ameerika suurte ja kallite dzhiipide turgu, kus praegu peremehetsevad muu hulgas Lincoln, Lexus ja varsti ka Cadillac. Nagu Mercedes oma M-klassi, suunab ka BMW uue sportliku vabaajasõiduki kõigepealt rikkale dollarimaale müügile. "Vaene" Euroopa peab neid autosid ootama ilmselt selle aasta lõpuni.

Võrreldes mersuga on BMW avapauk ägedam. M-klass tuli kõigepealt saadavale ameeriklase jaoks "alamõõdulise", vaid 3,2liitrise 6silindrilise mootoriga, millele alles hiljem lisandus 4,3liitrine jõuallikas. BMW X5 esimesed seeriatoodanguautod saavad aga odava bensiini kodumaale sobivad 4,4- ja 3,5liitrise töömahuga muutuvate klapifaasidega V8mootorid (292 ja 235 hj). Hiljem lisanduvad juba euroopalikumad 2,8liitrine 6silindriline (225 hj) bensiinimootor ning 3liitrise töömahuga turbodiiselvariant.

Mudelitähis X5 viitab, et auto on BMW 5. seeria autode sugulane. Välimus meenutab 5. seeria universaali, mis üsna nappide muudatustega on dzhiibiks kohendatud. Ses mõttes on BMW hulga odavamalt läbi ajanud kui Mercedes, mis konstrueeris M-klassi näol põhimõtteliselt uue auto. Bemaril piisas kõrgemast vedrustusest, teistmoodi kaitseraudadest ja veel nippest-näppest, et tänavasõidukist saaks konarlikule külavaheteele paremini sobiv poolmaastikuauto.

BMW X5 salongis hellitavad sõitjaid valitud nahk ja väärispuit – niisuguse autoga verist põdrakeret ei veeta. Sõidukil on elektrooniliselt juhitav nelikvedu, Land Roveritelt tuttav mägipidur Hill Descent Control (kasutab ABS-süsteemi), 10 turvapatja ning ameerikaliku maitse kohaselt kahes osas avanev tagaluuk. Raskete pakkide kergemaks laadimiseks on pakiruumi põhjapaneel väljatõmmatav.

X5 hakatakse tootma USAs Spartanburgis, kus praegugi on BMW tehas. Siiani valmistati selles Lõuna-Carolinas asuvas tootmisüksuses sportlikke rodstereid Z3 ning seeriaautode edasiarendusi M3 ja M5, millele nüüd lisandub ka asfaldidzhiip X5.

© Õhtuleht 1999