Eesti Päevaleht 22 05 96

Balti riikide autoturg on väga erinev 
 
 Kolme Balti riigi autoturg erineb üksteisest nii oma arengult kui ka suundumustelt, kuigi asume geograafiliselt ja majanduslikult ühes regioonis.

Kõik kolm Balti riiki alustasid oma autokaubandust ühelt lähtepositsioonilt. Siiski võib väita, et Eesti autoturg on oma arengult Läti ja Leedu omast sammu jagu ees. Seda eelkõige tänu Soome ja Rootsi autokaupmeeste omakasupüüdlikule abile.

Kui Eestis on enamik autofirmasid rajanud suured müügi- ja teeninduskeskused, siis Lätis ja Leedus on neist nii mõnigi alles arengu alguses.

Erinevas staaadiumis on ka kolme riigi autode statistiline andmebaas. Teatavasti on Eestis kaks statistilist andmestikku. Autoregistrikeskuse (ARK) ja Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) statistika. Paraku ei kajasta kumbki neist täielikult autoturul toimuvat ning nende informatsioon on puudulik. ARK statistikas on toodud Eestis registreeritud autod, kuid see ei kajasta autofirmade tegelikke müügitulemusi. AMTEL-i statistika põhineb oma liikmete müügiandmetel, kuhu ei ole kaasatud kõiki Eesti autokaupmehi. Seega võib nuriseda Eesti andmestiku puudulikkuse üle, aga lõunanaabrite olukord on veelgi hullem. Vajalikku statistikat saab seal vaid firmade küsitlemise teel või õnnestub ehk hankida vaid üldine registriseis automarkide lõikes.

Kuigi statistika ei pretendeeri täielikule adekvaatsusele, võib selle põhjal teha mõningaid järeldusi.

Uute autode osakaal kasvab Kõigis kolmes Balti riigis moodustavad registreerituist suurema osa kasutatud autod. Uute autode osakaal moodustab turust umbes 5-7 protsenti.

Suure osa registrisse kantud vanadest autodest moodustavad tegelikult mahakandmist ootavad sõidukõlbmatud liiklemisvahendid.

Kõigi prognooside kohaselt uute autode osakaal lähiaastatel kasvab. Seda eeldab jätkuv majanduskasv ning erinevate laenu- ja liisinguvõimaluste paranemine. Viimane väide puudutab eelkõige Eestit, sest Lätis ja Leedus on auto ostmine liisinguga suurte protsentide tõttu alles lapsekingades.

Millised on siis need automargid, mida kolmes Balti riigis eelistatakse? Nii nagu Eestis on ka Lätis ja Leedus turuliidriteks enamasti need automargid, mille turustamist alustati edukalt juba 90-ndate alguses. Läti ja Leedu esikümme erineb aga Eesti omast. Erinevus on tingitud eelkõige autokaupmeeste läbilöögivõimest, mitte aga ostjate maitse-eelistusest. Eesotsas on need, kes oskavad oma toodet müüa.

Eestis on välja kujunenud tegijad

Eestis on automarkide esiviisik püsinud kolmel viimasel aastal uute autode osas põhimõtteliselt muutumatuna, vahetunud on vaid nende järjestus. Endiselt figureerivad edetabeli tipus Ford, Toyota, Nissan ja Opel. 1995. aasta oli aga selles mõttes murranguline.

Nelja suure hulka on end kiilunud kolm pisikest, kui nii võib öelda Lada, Shkoda ja KIA kohta.

Autoregistri andmetel on 1995. aasta väljalaskega autodest enim registreeritud just Ladasid (446). Kuigi tegelik Ladade müügiarv on teadmata, võib siiski väita, et see oli eelmisel aastal enim müüdud auto Eestis. Teine uustulnuk Shkoda on Autoregistri andmetel viiendal ja KIA kümnendal kohal.

Tõsise hüppe on aga teinud Peugeot, tänavu ka Honda. Need kaks automarki võivad veel lähitulevikus muuta edetabeli positsioone. Sel aastal on Eestis olnud päris edukas Suzuki

. Lätis on Roveri vaimustus

Lätis on uute Lääne autode osas kõige edukam Renault, Eestis kuulub prantslane aga alles teise nimestikku. See näide iseloomustab kõige paremini kahe naabri autoturgude erinevust. Näiteks on Lätis jäänud tagaplaanile Eesti esiviisikusse kuuluvad Ford, Opel ja Nissan.

Läti puhul on üllatav Roveri ja Land Roveri suur edu, viimased on meie tänavatel üsnagi haruldased.

Lada vaimustus on kõigil naabritel ühine, viimane on Lätis enimregistreeritud automark. Esiviisiku on vallutanud ka Shkoda, Volvo ja Toyota.

Kolmest Balti riigist kõige mannetum turg on Leedus. Möödunud aastal lõpetas sealsel turul oma tegevuse mitu tuntud autofirmat. Äripäeva andmetel olid need Honda, Citro=89ni, Mercedes-Benzi ja Subaru esindused.

Leedu turul on konkurentsitult number üks Lada, suure vahega järgneb talle Shkoda ning siis ühiselt Audi/Volkswagen ja Toyota. Kõigis kolmes Balti riigis kokku osutus mullu kõige edukamaks Lääne päritolu autoks Toyota.

Läti enimregistreeritud automargid 1995. aastal

Lada 586
Renault 388
Shkoda 318
Volvo 215
Toyota 207

Leedus enimmüüdud autod 1995. aastal

Lada 3577
Shkoda 597
Audi/Volkswagen 319
Toyota 206
Hyundai 183

Eestis enimmüüdud autod 1995. aastal

Ford 556
Toyota 513
Nissan 492
Opel 388
Shkoda 323

Balti turul enimmüüdud Lääne autod 1995. aastal

Toyota 928
Ford 818
VW/Audi 718
Nissan 642
Volvo 596
Opel 578
Renault 461
Hyundai 430
Rover/Land rover 328
Kia 248