Eesti Päevaleht 20 10 98

Inglased ehitasid naistele maasturi    
   
RAIVO MURDE

UUS SUUND: kallite ja eksklusiivsete tõsimaasturite tootja üritab linnamaasturitega turgu võita Land Rover valmistas Freelander’i linnasõiduks Land Roverilt jõudis pika hilinemisega lõpuks Eesti turule väike linnamaastur Freelander, mis on rohkem tänavasõiduk kui traditsiooniline maastikurügaja. Freelander on Land Roveri esimene nn vaba aja maastur, millel on raami asemel ehitatud kandekere ning integreeritud ‰assii. Samuti on ta esimene Land Rover, mille peamised kerepaneelid on valmistatud polümeerist. Ka pisimaasturi välimus on Land Roveri kohta harjumatult rõõmsameelne, see peaks huvi pakkuma ka naistele. Siiani on 90 protsenti Land Roveri klientidest mehed.

Uut mudelit toodetakse nii kolme- kui ka viieukselisena. Kolmeukselist versiooni pakutakse ka eemaldatava katusega. Mootorivalikusse kuulub sportautolt MGF pärit 120 hobujõuga 1,8-liitrine 16 klapiga bensiinimootor ja 97 hobujõuga diiselmootor.

Freelander konkureerib Suzuki Grand Vitara, Honda CR-V, Toyota RAV4 ja Kia Sportage’iga. Läbinisti inglane Freelanderi salongi paljud seadmed paiknevad Briti autodele omaselt, aga meie jaoks ebaloomulikes kohtades. Üksnes rool, näidikplokk ja pedaalid on parempoolse liikluse jaoks ümber tõstetud, kuid ülejäänud lülitid on rohkem käepärased vasakpoolses liikluses sõitjatele. Näiteks mootorikapoti avamise kangike paikneb kõrvalistuja ukse juures. Juhist jääb harjumatult kaugele ka katuseluugi avamise lüliti. Huvitavaid nüansse leidub Freelanderis teisigi. Näiteks kui ventilatsiooni kaudu tungib väljast salongi ebameeldivat lõhna, siis Freelanderis ei saa välisõhu sissetungi asendada salongisisese õhuringlusega. Vähemalt proovisõidu autol vastavat lülitit polnud. Kerge pettumuse valmistasid kojameeste funktsioonid. Esiklaasi kojameeste töölesaamiseks tuleb keerata kangi ning tagaklaasi puhasti lüliti paikneb eraldi armatuurlaual. Kui tegemist oleks üksnes sõiduautoga, võiks kojameeste sääraste funktsioonidega igati rahule jääda, kuid maastikusõiduks, kus auto hüpleb, on kõige otstarbekam kangi üles-alla liigutamise meetod.

Tagant lai ja eest kitsas See-eest muud leiutised on Freelanderil igati kiitmist väärt. Üsna ainulaadne on elektriliselt avatav tagaluugi aken, mida saab avada nii puldist kui ka armatuurlaua vastavast lülitist. Juhisõbralik on ka kesklukustus. Ühekordsele puldivajutusele reageerib üksnes juhiuks ning alles pärast kahekordset vajutust avanevad kõik uksed.

Freelander on linnamaasturite hulgas tõenäoliselt kõige ruumikama tagaistmega auto. Viieukselisel Station Wagon versioonil on tagaistmel sama palju jalgaderuumi kui mõnes esindusautos. Küllalt mahukas on ka pagasiruum, viimase mahtu on võimalik oluliselt suurendada tagaistmete kokkukeeramise teel. See-eest juhil ja kõrvalistujal napib jalgade ruumi. Näiteks meeter kaheksakümnesel mehel peab normaalse sõiduasendi saavutamiseks olema iste viimases asendis. Kõrvalistmel on normaalselt ruumi üksnes parema jala jaoks. Rooli kõrgust saab reguleerida, kuid standardversioonil puudub istme kõrguse reguleerimise võimalus.

Erinevaid panipaiku ning hoidikuid leidub autos rohkesti. Näiteks kindalaegas on nii kõrvalistuja kui ka juhi jaoks, tagaistme reisijate jaoks on laes asjade panekuks võrgukesed.

Freelanderi 1,8-liitrine mootor on linnamaasturi kohta väga ergas. Linnas on temaga päris mugav süstida. Käigukast töötab aga raskelt ning eeldab naistelt mehe rammu. Kahe sõrmega käigu sisselülitamisest võib ainult unistada ning ka sidur on äärmiselt pika käiguga.

Vedrustus on mõnusalt pehme ning auto käitub kurvides hoolimata kõrgest ja väiksest kerest stabiilselt. Auto rool on rohkem maanteesõiduks kohandatud. Roolivõimendi on maasturi kohta üllatavalt jäik ning seetõttu on maanteel mugav. Rool on mugavalt jäme ning väikese raadiusega.

Freelanderil puudub jaotuskast, autol on pidev nelikvedu. Sellest hoolimata on ta maastiku läbitavus rahuldav, kuigi ekstreemsetes olukordades jäi auto seekord proovimata.

Laskumiseks oma pidur
Auto varustusse kuulub nn mägipidur ehk mäestlaskumise kontrollsüsteem HDC Hill Descent Control). Süsteemi sisselülitamisel võib mäestlaskumisel kõik pedaalid vabastada ning auto liigub kiirusega 9 km/h ABS-i käristades mäest vaikselt alla. Auto varustusse kuulub ka ABS ja elektrooniline veojõu kontrollsüsteem ETC (Electronic Traction Control). Freelanderi pöörderaadius on tänu neliveole väikemõõtmelise auto kohta liialt suur.

Freelanderi hind on tänu kuulsale kaubamärgile suhteliselt kõrge.
Viieukselise versiooni maksumus algab 325000 kroonist.