Eesti Päevaleht 01 06 99

   
  Discovery võlud ilmnevad maastikul  
 Raivo Murde

EPL 01.06.1999

Lordide maastur käitub maastikul tööloomana

Lordide maasturi Land Rover Discovery koorealune muutus uuenduskuuri käigus oluliselt maskuliinsemaks, mis teeb temast maastikul militaarsõiduk Defenderi sarnase jõulise liikuja.

Land Roveri uuenenud leivanumber Discovery käitub maastikul peaaegu sama koduselt kui militaarne tööloom Defender.

Uuenduskuuri käigus tehti Discoveryle kosmeetilist iluravi ning parandati märkimisväärselt tema maastikuläbitavuse võimeid. Maastur on saanud uued tuled ning iluvõre. Tagatuled asetsevad nüüdsest auto keskjoonel. Sellega suuremad välimised muutused ka piirduvad.

Discovery on saanud terve rea maastikusõitu lihtsustavaid tehnoloogilisi uuendusi, mis jätavad eelkäija nukralt varju. Näiteks on uus Discovery varustatud isereguleeruva vedrustusega (SLS). Selleks vahetas tehas tagumised küünlavedrud õhkvedrude vastu, mis hoiavad auto kere automaatselt loodis ka suure kaldenurga all. Kui maastur peaks maastikul kinni jääma, pumpab SLS-süsteem vedrustusse õhku juurde ning viib vedrud maksimumpikkuseni. Maastikul on SLS-i võimalik kasutada ka manuaalselt.

Uus Discovery tunneb end kurvides senisest kodusemalt. Aktiivne kurvi läbivust parandav süsteem (ACE) võimaldab maasturil käituda maanteel sõiduautolikult. Sirgel teel ACE ei tööta, kui aga teekate muutub kehvaks, muudab süsteem vedrustuse jäikust. Auto on varustatud uudse nelja ratast hõlmava elektroonilise veojõukontrollsüsteemiga (ETC), mis suurendab haaret nii maastiku- kui ka maanteeoludes. ETC võrdleb iga ratta kiirust auto kiirusega. Kui süsteem märkab, et mõne ratta kiirus on suurem, pidurdab ta neid hetkeks, et võimaldada haardes olevatel ratastel liikumist jätkata.

Auto jõuülekanne on varustatud mäest laskumise kontrollsüsteemiga (HDC). Aeglase neljarattaveo sisselülitamiseks ei pea Discoveryt peatama, aeglustit võib näppida kuni 8 kilomeetrise tunnikiiruseni. Maastikul tuli Discovery küngastel ronimise ja liiva sees sumpamisega suurepäraselt toime. Üksnes madalad astmelauad võivad panna auto järsemas kohas põhjapeale istuma.

Roolivõimendi on kohandatud ennekõike maastikusõiduks ning seetõttu liigub rool ülikergelt. Maanteel ei tohiks Discoveryga suure kiirusega kurvi siseneda, sest tänu kõrgele kerele ja suurele massile kipub ta kergelt külglibisemisse, kuid see ebameeldiv omadus on kõigi maasturite puhul paratamatus.

Land Rover paigutas Discoveryle ka uued mootorid. Valikusse kuulub 2,5-liitrine otsesissepritsega turbodiisel ning 4,0-liitrine V8 bensiinimootor. Viimane pärineb Range Roverilt.

Tehase väitel on uus turbodiisel eelkäijaga võrreldes ligi 20 protsenti võimsam ning suurema pöördemomendiga. Samas on kütusekulu ligi 10 protsenti vähenenud. Mootori hooldusintervalli on pikendatud 20 000 kilomeetrile. Diisel sobibki rohkem tööloomaks ning bensiinimootor pakub enim naudingut maanteel. Bensiinimootoril on pöördemomenti suurendatud kaheksa protsenti. Autol on senisest rohkem veojõudu madalatel pööretel.

Discovery salong on suhteliselt kitsas. Tehas põhjendab kitsust sellega, et anda reisijatele rohkem külgtuge. Küünarnukk on pidevalt vastu ust. Samuti on tagaukse ava imepisikene, mis välistab vanema inimese sõidutamise tagaistmel. Eelkäijaga võrreldes on ukseava siiski suurenenud. See-eest jalgade ruumi on tagaistmel rohkelt ning pearuumi tänu tagant kõrgenevale katusele mitme pea jagu. Esiistmete seljatoed on varustatud tugevate käepidemetega, et reisijatel oleks maastikusõidul kusagilt kinni hoida. Samas aga laes asuvatest käepidemetest ei mahu suure kämblaga mehel sõrmed läbi.