Eesti Ekspress 98

Tarbesõidukeid maailmale     

Tänavune suvi kulgeb Land Roveri arvukaile poolehoidjaile kahtlemata eriliselt, sest alanud on margi 50. aastapäevale pühendatud juubeli-üritused. Esimeseks pikas reas võis lugeda kokkutulekut Heritage Motor Centre’is, kuhu saabusid ka margi asutajad Geof Miller ja Spen King. Tänaseks enam kui sajas riigis tuntud sõidukid sündisid Suurbritannias ajal, mil autotööstuses (ja tööstuses üldse) oli käibel loosung "eksportida või surra!". Terase ja muude materjalide hankimiseks tuli valitsuselt saada luba, lube anti paraku üksnes neile firmadele, mis suutsid välismaal kõva valuutat teenida. 1948. aasta aprillis pandigi Amsterdami autonäitusele välja esimene alumiiniumist kere, sedaanilt Rover P3-60 võetud 50hobujõulise mootori ning maastikukäiku võimaldava jaotuskastiga farmeriabiline – ning huvi oli tohutu. Maastikuauto oli pealegi sedavõrd lihtsalt ehitatud, et selle parandamisega said hakkama isegi vähem kui keskpärased mehaanikud Aasias või Aafrikas. 1948. aastal ehitati 48 autot, aga järgmisel juba kaheksa tuhat – ja nii see läks. Kui arvestada hulka ka 3375 pesamuna nimega Freelander, valmistas firma Land Rover möödunud aastal ligi 128 000 maastikuautot.

EE