SL 6htuleht 12 12 00

Range Rover V12

Range Rover V12

Värskelt Fordi omaks saanud Land Rover toob aasta pärast müügile maastikuauto, mille kõrval kahvatuvad isegi luksuslikud ja mõõtmetelt vaid Ameerika teedele sobivad Cadillac Escalade ja Lexus LX470.

SLÕL

Jupp aega monstrumlikult suurte ja ülikallite hiigeldþiipide äri kõrvalt vaadanud Land Rover otsustas samuti astuda kaugelt üle miljoni krooni maksvate bensiinihävitusmasinate turule.

Et Cadillac Escalade`i, Lexus LX470, Ford Excursioni ja lähiaastail valmiva BMW X7 sarnaste autode seas veel millegagi silma paista, nõudis kõva peamurdmist. Sarnaselt konkurentidega võttis ka Land Rover tippmudeli aluseks praegugi tootmises oleva lipulaeva ehk siis Range Roveri. Vaid kümnetes tuhandetes mõõdetava tootmismahu juures poleks eales tasunud põhimõtteliselt uut sõidukit konstrueerima hakata. Nii on teinud ju ka kõik konkurendid – Escalade sündis Suburbani põhjal, LX470 aga Land Cruiser 100 ja Excursion F 350 Superduty pikapi alusel.

Esmalt jätkati 4,7 meetri pikkuse maastikuauto teljevahet 5 cm võrra, et tagaistmel olijatele rohkem jalgaderuumi tekitada. Järgmiseks võeti ette auto välimus. Praegused kandilised plokklaternad lendasid prügimäele. Nende asemele monteeritakse legendaarse Land Roveri ümmargusi tulesid järeleaimavate suuna-, park- ja sõidulaternatega tulevärgid. Radiaatorivõre nõretab kroomist, sest luksust seostatakse siiani läikega. Ka tagatuled saavad retrolikult landroverliku hõngu. Kohendatud välimus ja pikem teljevahe viivad auto kogupikkuse 5 meetrini – seda on rohkem kui suurel Lexusel.

Tipmise Range Roveri salongi on üks Fordi disainer kirjeldanud sõnadega: "Parim, mida ma eales näinud olen." Kuna tegu on ilmselgelt erapooliku ehk omanikfirma palgal oleva "eksperdiga", tuleb lisada, et auto siseruum on kujustatud praeguse moe järgi – aastakümnete tagust stiili mugandades. Kroomvõrud näidikute ümber, puit, nahk ja muu selline kraam.

Sarnaselt praeguse Range Roveriga varustatakse uudismudelgi seatava kõrgusega õhkvedrustusega – autosseistumisel langeb kere madalamale ja sõitma hakates kerkib taas dþiibilikule kõrgusele. Et suurtel kiirustel õhutakistuse vähendamiseks taas maadligi vajuda.

Maastikulgi seab auto ise kliirensit – kui rattad hakkavad aukudes ja konarustel tühja lööma, pikendab elektronaju kohe vedrukäiku ja kergitab keret maapinnast. Loomulikult aitavad auto teelpüsivusele peale selle kaasa veel ka veojõu- ja stabiilsuskontrollseadmed ning automaatne mägipidur.

Suurim uudis peitub aga uue Range Roveri kapoti all. Sinna paigutatakse BMW 5,4liitrise töömahuga (ligi 330 hj) V12mootor, mida odavama mudeli puhul asendab 4,4liitrine V8 – sama jõuallikas, mis viib edasi ka BMW X5. Nende kõrval pakutakse aga (eelkõige Euroopa turu jaoks) ka BMW 3- ja 4liitrise töömahuga diiselmootoreid.

Samas on selge, et BMW omanikuksolemise ajal konstrueeritud tipp-Range Rover peab üsna varsti saama sootuks teised jõuallikad – autotehase uus omanik Ford ei saa ju endale kuigi kaua lubada teistelt autotootjatelt mootorite laenamist. Vaevalt ka BMW on nõus, et X5 ja X7 otsene konkurent liigub samade jõuallikate abil, mis neidki autosid edasi viivad.

Sestap arvatakse, et BMW V8 asendatakse Jaguaride mootoriruumist tuttava neljaliitrise samaväärse mootoriga. Ka V12mootor on Fordi impeeriumis olemas – äsjaesitletud Aston Martin Vanquishi kuueliitrine