Eesti Ekspress 21 06 00
Ford muudab Land Roveri lõbusõidumaasturiks | |||
ELEVANDIKÜTI LÕPP Klassikaline Land Rover Defender läheb varsti ajalukku. Turg nõuab tööhobuste asemel vabaajasõidukeid. Ford muudab Land Roveri lõbusõidumaasturiks LAAMITEGIJATE UNISTUS: Land Roveri reklaamklippides esineb peaosas muda. ANDREW LORENZ Auväärne Defender – kõige esimene Land Rover – teeb läbi uuestisünni ja muutub sportlikuks linnamaasturiks. Eesmärk: vallutada Ameerika maasturiturg. Sellega kaasneb Land Roveri kaubamärgi peenetundeline, kuid põhjalik ümbertegemine. Kaubamärgi uus omanik Ford kavatseb järsult kasvatada Land Roverite müüki Ameerikas – maailma suurimal maasturiturul. Elevandijahi ajad on möödas Ford Premier Auto Groupi esimees Wolfgang Reitzle (gruppi kuuluvad Jaguar, Aston Martin, Volvo ja Lincoln) ütles, et Defender on lühikokkuvõte Land Roveri kaubamärgi imagost, kuid Ameerika turul läbilöömiseks tuleb see imago ümber kujundada. "Paljudes riikides peetakse Land Roverit elevandijahi-autoks," ütles Reitzle, kes varem oli BMW tootearenduse ja marketingi boss. "Häda on selles, et kogu maailmas pole piisavalt elevandikütte." Reitzle arvates on Land Roveri väline tugevus ühtlasi selle peamine nõrkus. "Land Rover on oma seiklustele viitavate omaduste tõttu lõksu langenud," nentis ta. "Need teevad toote küll usaldusväärseks ning reklaamitegijate unistuseks – reklaamklippides näidatakse ainult muda, kui paar kaelkirjakut välja arvata. Kuid samaaegselt seavad need omadused piiranguid müüdavatele kogustele." Land Rover vallutab Ameerikat Ford järgib Reitzle väitel BMW (Roveri eelmise omaniku) lühiajalisi äriplaane, mis sisaldavad ka uue Range Roveri väljalaskmist järgmisel aastal. Uuest Range Roverist peab saama Rolls-Royce maasturite hulgas – tema hind ületab 100 000 naela (2,6 miljonit krooni). "Range Rover on allkaubamärk, millel on omaenda imago," sõnas Reitzle. "See on luksusmaastur, mis toob meelde Araabia Lawrence’i." Reitzle vihjas ka, et Ford soovib kiirendada Toyota RAV4ga konkureeriva Freelanderi viimist Ameerika turule – BMW kavandas selle järgmisele aastale. Freelanderi tulek peaks tõhusalt turgutama läbimüüki Ameerikas. BMW prognoosis tänavuseks müügimahuks USAs umbes 29 000 autot, mis on vähem kui viiendik Land Roverite kogutoodangust. Kuid Reitzle andis mõista, et Fordil on plaanis ka mudelivalikut laiendada, suurendamaks oma turuosa Ameerikas. Eksperdid arvavad, et kui Ford selle eesmärgi saavutab, hakatakse Land Rovereid ka Ameerikas tootma. "Oleme Land Roveriga juba mitmes lõigus hiljaks jäänud," ütles Reitzle, kes BMW töötajana juhtis Freelanderi ja uue Range Roveri väljaarendamist. "See oli mu alaline probleem [BMWs]: tahtsin kiirendada uute toodete väljatoomist selle väärtusliku kaubamärgi all." Tema sõnul saab uue mudelivaliku nurgakiviks põhjalikult ümber töötatud Defender. Ehkki Fordis käib töö ka "tõsiseks" otstarbeks mõeldud mudeli kallal, saab uus Defender imago, "mis meenutab rohkem lõbusõidudzhiipi. Tahame näha kollast V8-mootoriga linnamaasturit sõitmas piki Sunset Boulevardi," kinnitas Reitzle. Töölooma asemel lõbusõiduk "Kogu kunst on selles, et säilitada ja viimistleda seikleja-imagot ning anda uuele autole seninägematud maastikusõidu-omadused. Teisalt tahame seda seikleja-imagot muuta ja toota autosid, mis on mõeldud pigem lõbusõiduks kui töörabamiseks. Seni pole Land Rover Ameerikas massiliselt autosid müüa suutnud. Meil on väljavaateid haarata endale koht ajaviitele orienteeritud turul, kus autoga kaasnev seikluslikkuse hõng kõvasti kasuks tuleb." Nii Reitzle kui ka Jaguari tegevjuht Jonathan Browning andsid selgelt mõsta, et tahavad paari lähema kuu jooksul tuua välja F-tüübi sportauto. Jaguari endise disainijuhi Geoff Lawsoni kujustatud mudelist peab saama legendaarse E-tüübi järeltulija. Land Roveri ajalugu 1947 Esimesed Willysel baseeruvad prototüübid. Teraspleki puudusel valmistati kere alumiiniumist. 1948 30. aprillil näidati Landroverit Amsterdami autonäitusel esmakordselt avalikkusele. Seeriatootmise algus. |
|||