|
|
Eesti Ekspress 13. aprill 2000 Äri
BMW MÜÜGIS Ostab Ford või Wolkswagen. Quandtide pere plaanib BMW müüki AFP
MR.BEANI AUTO: Rover Mini tootmise vastu tunnevad huvi mitmed autofirmad.
ANDREW LORENZ The Sunday Times
Q uandtide perekond teeb ettevalmistusi BMW müügiks ja tahab firma eest saada vähemalt 25 miljardit naela, teavad rääkida autotööstusega lähedalt seotud isikud. Nende arvates hakkavad Münchenis baseeruva ettevõtte pärast tõenäoliselt võistlema Ford ja Volkswagen. Kuid üks BMW juhtivtöötajatest ütles The Sunday Timesile, et tema arvates peab Ford VWga läbirääkimisi, et jagada BMW gruppi kuuluvad automargid nii, et Ford ostab BMW ja VW Rolls-Royce’i. Kuuldavasti usuvad Mini mudelisse mõlemad firmad. BMW juhtivtöötaja ütles, et Ford saaks hakata Minit tootma Dagenhamis. BMW turuväärtus, mis on peaaegu 12,2 miljardit naela, on tõusnud pärast seda, kui firma teatas möödunud kuul, et müüb Roveri Longbridge’i tehase erafirmale Alchemy, mille eesmärgiks on vähendada Roverite tootmist ja keskenduda MG tootemärgiga autodele. Valitsus suurendab sel nädalal survet BMW-le, et see lõpetaks teisi välistavad läbirääkimised Alchemyga ja alustaks läbirääkimisi rivaalitseva konsortsiumiga, mida juhib Roveri endine tegevdirektor John Towers ja mida toetab grupp Roveri vahendajaid. Rover on Towersiga seotud insenerifirma Concentric peamine klient. Towersi konsortsium on juba palunud BMWd, et too müüks neile uue Mini-liini, mida seatakse parajasti üles Longbridge’is. BMW on pakkumisest keeldunud, öledes, et tahab Minit endale hoida. Whitehalli ekspertide sõnul tahab grupp osta BMW-lt veel teistki Briti tootemärki – Triumphi või Austin-Healey’t -, et Longbridge’is MG kõrval veel teist autot toota. Otsitakse võimalusi platvormi ostmiseks uue mudeli jaoks mõnelt teiselt autotootjalt, võimalik et Roveri endiselt partnerilt Hondalt. See plaan meeldib valitsusele, kuna selle tulemusel võib toodang tõusta rohkem kui 100 000 autole aastas, mis on tunduvalt rohkem, kui seda näeb ette Alchemy plaan, mille kohaselt aastas lastaks välja umbes 40 000 autot. Ministrid kardavad, et Alchemy kavatseb vähendada Longbridge’i töötajate arvu 1500 inimesele, kes toodaksid MGsid. Praegu töötab Longbridge’is 8800 inimest. Siiski usub Whitehall, et uue konsortsiumi pakkumise tulemusel jõuab vaevarikas lahing eduka lõpplahenduseni. Konsortsiumi toetavad ka autokeresid tootev Mayfloweri grupp ja uuesti ellu ärganud motovõidusõidufirma Lola, mille juhatusse kuulub Roveri endine tehnikaülem Nick Stephenson. Mayflower on huvitatud BMW Swindoni tehase ostmisest, mis valmistab kerepaneele Roveri ja Land Roveri mudelitele. Ford andis möödunud kuul nõusoleku Land Roveri ostmiseks peaaegu 1,9 miljardi naela eest. Ford on rahaliselt eelisseisus, et lüüa VWd hinnapakkumissõjas BMW eest, kuid VW-l võib olla varjatud eeliseid, kuna Quandtidele avaldatakse kohalikku survet, et BMW jääks Saksamaale. General Motors, mis on samuti huvitatud BMW ostmisest, öeldakse olevat autsaider võistluses, mida kirjeldatakse kui kahe hobuse võidujooksu. Müügi juures mängib keskset rolli Münchenis baseeruv elektroonikahiiglane Siemens. Usutavasti on Siemensi käes rohkem kui kümme protsenti BMW aktsiatest. Quandtide müügiplaan ei saa teoks enne järgmist aastat, kui kapitalitulude maksumäärad Saksamaal langevad. Perekonna seotus BMWga sai alguse 40 aastat tagasi, kui hiljuti surnud Herbert Quandt päästis firma ähvardavast ülevõtmisest Daimler-Benzi poolt. Kuid Quandtide noorem põlvkond pole kuuldavasti autoärist kuigivõrd vaimustuses. Käivad jutud, et nad tahavad reinvesteerida tehnoloogia- ja meediasektorisse. BMW juhtivtöötaja ütles, et kui käiku läheb Fordi plaan jagada äri VWga, omandab VW ka BMW Oxfordi tehase, kus BMW kavandab uue Mini valmistamist. Ta lisas, et kui Ford saab Mini endale, hakatakse sõidukit valmistama Dagenhamis. Kui selle ostab aga VW, siis läheb Mini tootmine Oxfordi ja autotootmine Dagenhamis lakkab. VW hakkab Minit müüma kui elustiili-toodet kõrvuti uue Põrnikaga. Kui Ford BMW üle võtab, tähendab see seda, et Ameerika grupp võib muuta Briti luksusauto Jaguari imagot. Praegu on Jaguari sihtgrupiks moodne kõrgtehnoloogia sektor juhtivtöötajatele mõeldud autoturust, kus domineerib BMW. Ford seab eesmärgiks Jaguari muutmist, nii et see suudaks võistelda Mercedesega. Hiljuti tsiteeriti Baieri pressis üht Quandtide perekonna liiget, kes olevat öelnud, et firma kauaaegne sõltumatuse-strateegia vaadatakse sügisel uuesti üle. Kuid BMW juhtivtöötaja usub, et kokkuleppele Fordiga võidakse jõuda juba kuue nädala jooksul.
|