Postimees 20 03 00
BMW lõhub Inglise Patsiendi | |||
Land Roveri ostab ära Ford, Rovereid hakkab tootma investeerimisfond HARLI ULJAS Rover Carsi erinevate osade mahamüümine lõpetab BMW viis aastat kestnud saaga Suurbritannias ja jätab firma endiselt nishitootjaks – luksuslike keskklassiautode valmistajaks. BMW viis aastat kestnud abi ja toetus Suurbritannia autotööstuse uhkusele Rover Carsile lõppes eelmisel nädalal, kui BMW otsustas Saksa meedias Inglise Patsiendiks ristitud ettevõtmise emafirmast eraldada. Esialgu andis BMW Suurbritannia riskikapitalifirmale Alchemy Partners üle vaid Roveri ja MG sportautode tootmise. Uus firma võtab enda kanda Rover 25, 45 ja 75 ja eelmise põlvkonna Mini tootmise. Nädala lõpus teatas BMW siiski, et müüb ka kunagi ülimalt õnnestunud ostuks peetud Land Roveri. Land Roveri eest saab BMW Fordilt ligi kolm miljardit dollarit. Seega jääb BMW-le Roverist alles vaid väikeauto Mini, mille uus mudel peaks tootmisesse jõudma järgmisel aastal. Roveri müügi põhjuseks võib olla oht, et see hakkas kurnavalt mõjuma ettevõttele endale. Liiga suurte summade investeerimine Roverisse tähendas, et BMW ei suutnud valmistada uusi BMW sõidukeid. BMW juhi Joachim Milbergi sõnul tuleb peagi välja uus väikene teise seeria BMW, Land Roveri asemel loob aga BMW uue mudelivaliku, mis põhineb uuel BMW X5-l. Fordile istub Land Roveri ostmine aga ideaalselt. Ford saab võimaluse lisada ka Land Rover oma luksusautode nimistusse. Sinna kuuluvad juba Mercury, Volvo, Lincoln, Jaguar ja Aston Martin. Toodetavate autode hulk kasvab tänu Land Roveri lisandumisele Fordi kontsernis 7,2 miljonilt vähemalt 7,4 miljonini. BMW on Roverisse pumbanud ligi 3,4 miljardit dollarit pärast seda, kui ta ostis 1994. aastal Roveri 1,2 miljardi dollari eest. Roveri, sh Land Roveri ostu taga oli tollane nõukogu liige Wolfgang Reitzle, kes eelmisel aastal BMWst tagasi astus ja kelle juhtimise alla käib nüüd Fordi luksusautode grupp, kuhu hakkab kuuluma ka Land Rover. BMW juht Joachim Milberg tõdes oma nädala lõpus peetud kõnes, et Roveri müügi põhjus oli Suurbritannia ebamäärane suhtumine eurosse. Aastaga tõusis naela kurss 2,2 margalt 3,15 margani, mis oli BMWst täiesti sõltumatu väline tegur ja mille Suurbritannia kompenseeris jätkuvate euro-aruteludega. Roveri müügi tõttu muutub BMW taas väikeseks autotootjaks, kellele suurfirmad teeksid hea meelega ostupakkumise. Seni on aga BMW suuromanik Quandti perekond firma müügist keeldunud. Analüütikute hinnangul on BMW nishitootjaks liiga suur ning suurtootjaks liiga väike. |
|||