Äripäev 29 11 99

Freelander sai mootorivalikusse turbodiisli

HARLI ULJAS

harli.uljas@postimees.ee

Kui Eestis haaravad maasturitabeli tipu Honda linnamaasturid, siis Euroopa müügis on Land Roveri esimene linnalik auto tõusnud esikohale.

Land Rover Freelander on esimene auto, millega Land Rover läheb kasvavale vaba aja maasturite turule. Senini on Land Rover tootnud vaid sõidukeid, mis on hiilanud raske maastiku läbimisel ning vastupidavusega. Freelanderi puhul on tegemist pere- ja vabaajasõidukiga, mis saab hakkama kergemal maastikul. Freelanderi konkurentideks on Honda CRV, Toyota RAV4, Kia Sportage, Suzuki Grand Vitara, Nissan Terrano II.

Freelander on tegelikult müügis olnud juba üle aasta, esialgu küll vaid bensiinimootoriga. Linnaautodel levinud automaatkäigukasti Freelander esialgu veel ei saa. Ivo Ratas Tartu BMW ja Land Roveri esindusest tõdes, et automaatkastiga Freelander jõuab Eestisse järgmise aasta lõpul.

Diisel müriseb liialt

Freelanderi kaheliitrine 97-hobujõuline turbodiiselmootor on säästlik, kuid mürarikkam kui bensiinimootoriga suguvend. Seetõttu on diiselmootoriga autoga pikemate maade läbimine pisut väsitavam.

Kompromiss on üritatud leida Freelanderi käigukastis – auto peab liikuma nii maastikul kui ka linnas. Maastikuautode puhul on tavaliselt olemas aeglustuskast, mis Freelanderil puudub. Selle kompenseerimiseks on esimene käik tehtud tavalisest aeglasemaks, et võimaldada sõitu ka maastikul.

Linnas liikumise muudab käigukast seetõttu tüütuks, sest aeglasemate kiiruste puhul tuleb pidevalt käike vahetada. Vaid nii on võimalik hoida pöörded 1500-2500 vahemikus, kus mootorimüra on väikseim.

1,8-liitrise (120 hj) bensiinimootoriga võrreldes on turbodiislil kiirendus aeglasem. Bensiinimootor on vaiksem, ehkki kütusekulu on veidi suurem.

Freelander on pideva nelikveoga, maanteesõidul on 80 protsenti veojõust rakendunud esiteljele ja ülejäänud tagateljele. Freelanderi nelikvedu põhineb esi- ja tagadiferentsiaali vahelisel viskosiduril, mis jagab veojõudu telgede vahel vastavalt vajadusele. ABS-pidurite sensorid mõõdavad pidevalt rataste pöörlemiskiirust ning pidurdavad kiiremini pöörlevaid rattaid, et veojõud kanduks kõige paremini pinnasega haakuvatele ratastele.

Järsust mäest laskumiseks on Freelander varustatud ka laskumissüsteemiga HDC (Hill Descent Control).

Palju panipaiku

Freelander on saadaval kahe keretüübina. Sportlik variant on kolmeukseline ja eemaldatava tagaosaga.

Land Rover Freelander on ruumikas. Eriti palju on autos väikseid panipaiku. Näiteks on ka juhil olemas oma kindalaegas, pakiruumis paikneb lukustatav salalaegas.

Pisut häirivalt mõjuvad Freelanderi juures klaasipuhastid, mis hakkavad tööle lülitit keerates, mitte tavapäraselt kangi liigutades. Firma põhjendab seda eesmärgiga vältida kojameeste ootamatut töölehakkamist raputaval maastikusõidul. Tagaklaasi klaasipuhastaja läheb tööle nupulevajutusega paneelilt. Klaasipuhastaja töötab pidevalt, puudub mõnesekundilinegi intervall. Nii nagu Jaguar S-Type’il on käsipidurit tõmmata mugavam kaasreisijal kui juhil, tuleb Freelanderi kapotti avada kaassõitja juurest.

Pimedas sõitmisel jäävad lähituled nõrgaks, kaugtuled on selle-eest võimsad. Kasulik on Freelanderi juures omadus, et esimesel puldilevajutusel avaneb vaid juhiuks, teisel korral aga ülejäänud uksed. Tagumine uks avaneb küljele, puldist saab eraldi avada ka selle akent.

Freelanderi standardvarustusse kuuluvad juhi turvapadi, soojendusega elektrilised küljepeeglid, roolivõimendi, distantsjuhtimisega kesklukustus, pidev nelikvedu, elektrilised klaasitõstukid ees. Freelanderi hinnad algavad 315 000 kroonist, diiselmootoriga autodel lisandub veel 15 000 krooni.