Eesti Päevaleht 23 03 99
Sajandi auto võistlus pingestub
Raivo Murde
Rahvusvaheline ajakirjanike kolleegium valis 26 lõppvõistlusele pääsevat automudelit
Sajandi auto konkurss hakkab populaarsuselt võistlema Miss Universumi valimisega, kus miljonid inimesed üle maailma annavad oma hääle autoajaloo väärikama sõiduki selgitamiseks. Detsembri alguses selgub selle sajandi silmapaisvaim auto, mille valimisel osaleb ennustuste kohaselt kuni kuus miljonit inimest üle maailma. Inimeste huvi on sedavõrd suur, et Sajandi auto orgkomitee pikendas publiku hääletamise perioodi novembrini. Kuni 1. novembrini saavad kõik inimesed interneti vahendusel (www.cotc.com) valida Sajandi auto kandidaatide hulgast oma lemmikauto. Lisaks internetile on eestlastel võimalus hääletada oma lemmiku eest kolmapäeval algaval autonäitusel Motorex.
Märtsi esimesel nädalal valis rahvusvaheline ajakirjanike kolleegium Sajandi auto saja pretendendi hulgast 26 lõppvõistlusele pääsejat. Sõltuvalt avalikkuse ja ajakirjanike edetabelite kokkulangevusest valitakse finaalvõistlusele 26-35 autot.
Rahvusvahelise ?ürii ainsa eestlasest liikme Margus-Hans Kuuse sõnul valitakse Sajandi autoks tõenäoliselt Ford mudel T, mis on esimene auto, mida monteeriti liikuval tootmisliinil või siis maailma enim toodetud auto Volkswagen Beetle ehk Põrnikas.
?ürii valitud 26 edasipääsenu hulgas on enim automudeleid Saksamaa autotootjatelt – kaheksa. Suurbritanniast on kuus, Prantsusmaalt viis, USA-st neli ja Itaalia autotootjatelt kolm automudelit. Enim mudeleid on prantslaste Citro?nil – kolm. Vanim kandidaat on Rolls-Royce Silver Ghost, mida toodeti aastatel 1907- 1925 ja uusim Rang Rover väljalaskeaastaga 1970-1996.
Lõppvõistlus on kaheetapiline. Esmalt valib rahvusvaheline ajakirjanike kolleegium viis finalisti, mis avalikustatakse 1999. aasta sügisel Frankfurdi autonäitusel. Lõppfinaal toimub 4. detsembril Las Vegases, kus üle maailma edastatavas TV otsesaates valitakse üks ja ainus sajandi auto.
Kaks aastat tagasi paluti kõigil autotootjatel esitada pretendendid Sajandi auto võistlusele. Kandidaat pidi olema sõiduauto. Tingimuseks seati, et tiitlile kandideerivat mudelit on valmistatud vähemalt 50 eksemplari ning see on mõeldud tänavasõiduks. Sajandi auto valimisel arvestatakse auto välimust, ajaloolist tähtsust, sõiduomadusi, turvalisust ja tehnilist edumeelsust võrreldes teiste sama ajajärgu autodega.