Eesti Ekspress 07 10 99

Eesti Ekspress 07. oktoober 1999
Tehnika 

UUS SALARELV Briti lennuväel on sõiduk, mille saab lennukist alla heita ja mis võib maandumisel moondada kasvõi paadiks.

James Bondi varustus vajab täiendust
HUGH MCMANNERS
Sunday Times, London

Briti õhujõududel on loomisel uus salarelv ­ maailma kiireim sõjaväesõiduk, mille liikumiskiirus on kuni 170 kilomeetrit tunnis ning mille võib lennukilt alla heita ja vajadusel ka paadiks moondada.

Oma nime, Chindit, sai uus sõiduk Briti üksuste järgi, mis võitlesid II maailmasõja ajal Birma dþunglites. Masin võib söösta üle konarlike lagendike, peab vastu lõhkevatele miinidele ja jääb samas nähtamatuks nii radarile, öiseks vaatluseks mõeldud termoseadmetele kui ka vahisõdureile.

Imemasina konstrueerinud meeskond on teinud tihedat koostööd Briti õhujõudude uurimis- ja arendusosakonnaga ja tõi oma teose avalikkuse ette 14. ­ 17. septembrini toimunud rahvusvahelisel kaitsesüsteemide ja -varustuse näitusel Chertseys Inglismaal.

Chindit, mis on väidetavalt esimene Briti õhujõudude poolt "disainitud" toode, meenutab hiiglaslikku konstruktorit. Sõiduki vannitaolisele kerele on vajalikud osad lihtsalt kahes eri suuruses mutrite ja poltidega juurde kruvitud. Kuna väline kuju on endiselt alles näidisestaadiumis, pole teada, kui kalliks masina lõplik hind kujuneb. Ilmselt sõltub see ka tellimuste arvust.

"Chindit näeb välja võimas ja karm," ütles Murray Hammick, uue sõiduki välja töötanud väikese Briti firma Seafire tegevdirektor. "Kõik asjad on õiges kohas, käepidemetest alates ja varustuse paigutamiseks vajalike panipaikadega lõpetades. Õhujõud ei pea pärast masina kättesaamist mingeid muudatusi tegema."

Disainerid loodavad saada rahvusvahelisi tellimusi, kuna Chindit annab silmad ette kõigele, mida Nato või Vene väed on kunagi kasutanud. Chinditi suurim eelis on tema mitmekülgsus. Keset kõrbet saavad sõdurid hakkama selle remontimisega, kasutades sodikssõidetud masinate osi ja asendades kahjustatud osad vaid kahe mutrivõtme abil. Mootori vahetamiseks kulub 15 minutit ja sõiduki võib kiiresti muuta väikeseks tankiks 30millimeetrise suurtükiga või kaheraudse liikuva mortiiriga.

Autoasjanduse kommentaator Jeeremy Clarkson ütles, et on ülim aeg, et Briti õhujõud saaksid endale korralikud sõiduriistad. "Näib, et seni arvati, nagu peaks armee hakkama saama sõidukitega, mis on mõeldud talunikele. Uus sõiduk on ehitatud kindla eesmärgiga, seda saab remontida lahinguväljal ­ omadus, mida ma eriti kõrgelt hindan. Mina jään oma Land Roveriga kogu aeg igale poole kinni ja vahel pean ootama lausa juunikuuni, et masinat uuesti käima saada."

Chinditi kõik kerepaneelid on eemaldatavad ja neid saab kasutada liiva kinni jäänud sõiduki väljaaitamiseks. Samas on paneelid kuulikindlad ja neid võib kruvida mujale, kus lisakaitset on rohkem vaja. Paneelikihtide vahelisi tühimikke saab täita liiva või kruusaga, et suurendada veelgi sõiduki vastupidavust.

Chinditil on 6,5-liitrine turbokompressoriga V8 diiselmootor, automaatne käigukast 10 edasi- ja nelja tagasikäiguga. Sõiduk mahutab 450 liitrit kütust, suutes ka karmil maastikul 1 liitri kütusega läbida üle 5 kilomeetrit.

Juhitava vedrustuse abil on võimalik langetada Chinditi põhi paari sentimeetri kõrgusele maapinnast, et vaenlase kontrolli all olevas piirkonnas märkamatult edasi liikuda. Masin on niivõrd vaikne, et vaenlase positsiooni kindlaksmääramiseks ja luureandmete kogumiseks ei pea sõdurid sõidukist väljumagi. Mootori tööd saab kontrollida arvuti abil. Nii saab müra vajadusel maksimaalselt vähendada.

Sõidukisse mahub kuni 10 inimest ning see talub kuni 10-tonnist kogukoormust. Soomuskate võimaldab masinal vastu panna kahe kuni seitsmekilogrammise maamiini plahvatusele.