Sõnumileht 01 02 99

VIP-ide kallid autod    
   
Tarmo Michelson (01.02.1999 )

Eesti prominendid ja ärimehed on ostnud vähemalt poolsada üle miljoni krooni maksnud sõiduautot, et oma neljarattalise kallimaga avalikkusele muljet avaldada.

Turvafirma ESS Grupi suuromanikul Urmas Sõõrumaal on Sõnumilehe andmetel kõige kallim auto – ligi kahe miljoni kroonine Lincoln Downcar, mille ta tellis Ameerikast eelmise aasta juulis. “Auto juures võlus mind kõige rohkem sõidumugavus,” rääkis Sõõrumaa. Seal on olemas kõik, mis luksusautos vaja. Lisaks veel arvuti ja televiisor.

Sõõrumaa ostis endale käesoleval aastal ka teise auto, Toyota Landcruiseri, mis maksab üle 700 000 krooni.

Hanasapanga juhatuse liige Rain Lõhmuse Ferrari F355 maksis pankurile 1 771 000 krooni. Lõhmus rääkis, et ostis oma sinise sõiduriista 1997. aastal Monacost ja maksis selle eest 770 000 Prantsuse franki, mis selle aja Eesti krooni kursi järgi annab auto hinnaks 1 771 000 krooni.

Kuna Ferrari ei sobi Eestimaa teede jaoks, sõidab pangahärra sellega põhiliselt välismaal. Sõiduk on autoregistris ajutiselt arvele võetud.

Ajutiselt on arvele võetud ka teine Ferrari, mille omanikud on Tallinna Piimatööstuse nõukogu esimees Oliver Kruuda, Ühispanga korporatiivpanganduse juht Margus Kangro ja ETFC Grupi juhatuse esimees Toomas Kõuhkna.

Autoomanike väitel polnud punane Ferrari uus ja maksis pisut üle miljoni krooni. Sellegi poolest eelistavad nad sõidukit avalikkuse eest peita, hoides Ferrarit Piimatööstuse garaažis.

Kallim Daimler rendifirmal Kalle Kuuspalu Saabi ja Jaguari müügiga tegelevast Viking Motorsi esindusest ütles, et nende firmast osteti möödunud aastal umbes kümmekond Jaguari ja Daimlerit, mille hinnad kõikusid 1,2 – 1,6 miljoni krooni vahel. “Ostavad peamiselt advokaadid ja ärimehed,” tõdes Kuuspalu. Pooled  müüdud autodest on Eestimaalt minema viidud.

Kuuspalu hinnangul soetavad inimesed sedavõrd kalli sõiduki selleks, et näidata oma elustiili ja tõestada, et nad on kuhugi jõudnud.

Seni kõige kallima Daimleri omanikuks, mis maksis 1,5 miljonit krooni, on liisingfirma, kellele jälile ei õnnestunud saada. Lepp eelistab autot lennukile Prominetidest sõidavad Jaguariga dirigent Eri Klas ja Finest Hotel Group´i  juhatuse esimees Toomas Sildmäe. Klasi XJ-seeria sõiduk maksab alla poole miljoni krooni. Sildmäe autot hindavad eksperdid kallimalt, kuna see on valmistatud 1983. aastal ja omab klassikalist väärtust.

Sildmäe, kes kasutab Jaguari rohkem pühapäevaautona, ei pea ise sõidukit nii kalliks. Tema hinnangul võib Kesk-Euroopast sellise Jaguari kätte saada isegi 30 000 Saksa margaga (240 000 krooni).

Avaliku elu tegelastest on endale kõige kallima Saabi muretsenud Eesti Televisiooni peadirektor Toomas Lepp.

Lepa Saab 9-5 maksis veidi üle 600 000 krooni. Tegemist pole tema isikliku, vaid rendiautoga. Teleringkonnas räägitakse, et Lepp olevat oma sõidukisse sedavõrd armunud, et eelistab kahetunnise lennukisõidu asemel Brüsselisse nõupidamisele kaks päeva autoga kihutada.

Audi parim

Audide müügiga tegeleva Reval Auto andmetel müüs firma eelmisel aastal maha neli Audi A8 sportvarianti S8, mis maksavad kuni 1,5 miljonit krooni. Sõnumilehe teada on kolm neist autodest ostnud Eesti Näituste juhataja Igor Pihela, Võru maavanem Robert Lepikson ja Toomas Sildmäe.

Pihela sõnul oli tema Eestis esimene, kes sellise auto 1,3 miljoni krooni eest möödunud sügisel ostis. “Olen Audi S8-ga tänaseni väga rahul,” märkis Pihela. “Isegi praegu Soome põhjaosas talvepuhkusel viibides, kus külma 42,5 kraadi, pole autoga mingeid probleeme.”

Eesti suurim autofänn Lepikson on samuti Audiga rahul. “See on parim auto umbes 40 sõiduriista seast, mis mul kunagi olnud,” märkis Lepikson, kelle silm pole veel mõnele uuele “iludusele” peale jäänud. “Pole uusi autosid, mida osta tahaksin.” Väidetavalt maksis Lepiksoni Audi S8 umbes 100 000 krooni rohkem kui Pihelal. Kuid kuuris kevadet ootava endise lemmiku Porche kavatseb Lepikson sootuks maha müüa.

Ühispanga president Ain Hanschmidt eelistab sõita miljonilise Audi A8-ga,  mis väliselt S8-st ei erine. Sportvariandil on suuremad rattakoopad ja laiemad veljed.

Lexus tõendab positsiooni

Sõnumilehe teada kihutavad Eestimaal ringi kaks Lexus LS 400 sedaani, mis maksavad 1 018 800 krooni. Kuna Lexuse sellist marki kohalikud autofirmad Eestimaale müüa ei tohi, siis vahendatakse neid põhiliselt Venemaale. Need kaks Lexust pole aga ostetud Amserv Autost ja Elke Autost, vaid on sisse toodud väljaspoolt Eestit, nagu väidavad automüüjad.

Sõnumilehe teada sõidab Lexus LS 400-ga Amserv Grupi nõukogu esimees Raivo Aavisto, kes ei tahtnud oma sõidukist ajakirjandusele midagi rääkida.

Miljonikroonise Lexuse omanikuks on meedimagnaat Hans H. Luik. Eksperdid hindavad tema Lexust tunduvalt kallimaks, kui on praegu puhkusel viibival muusikaärimehel Lauri Laubrel.

Oleg ja Andres Sõnajala kaheistmelised Lexused maksid 300 000-400 000 krooni ringis, mitte üle miljoni, nagu ajakirjanduses korduvalt kirjutatud. Eelmise aasta aprillis varastati Oleg Sõnajala Lexus ja kui see paar kuud hiljem piiril tabati, polnud Oleg pärast kindlustusraha kättesaamist Lexusest enam huvitatud.

Samas hinnaklassis olid ka Siiri ja Viivi Sõnajala Corvett tüüpi autod. Sõnumilehe teada sai tuntuim perekond uhked autod Ameerika äripartneri kaudu tunduvalt odavamalt. Eestimaalt ostes tuleks nende hinda korrutada vähemalt kahega.

Eesti Autoregistri andmetel võeti eelmisel aastal arvele 39 1998. aastal välja lastud Lexust.

Kõige kallim Eestis müüdav Volvo on Geartronic ja maksab 696 000 krooni. Info-Auto müügiosakonnast öeldi, et ainuüksi sel aastal on viis nii kallist sedaani juba omaniku leidnud.

Volvo esindusest on võimalik rentida, mitte osta limusiini Volvo S90, mille hind uuena algab 1,4 miljonist kroonist. Seda autot on paaril korral rentinud välisministeerium president Lennart Meri tähtsate külaliste sõidutamiseks.

Sõnumilehe andmetel on maastikuautodest kalleim ärimehe Meelis Lao 860 000 krooni maksev Range Rover 4.6 HSE, millel ta ise möödunud aasta märtsis Saksamaal järel käis.

Ka Hansapanga finantsdirektoril Erkki Raasukesel on pea sama võimas  maastikuauto. Tema Toyota Landcruiser maksis üle 750 000 krooni.

Pisut lahjem maastikuauto on näiteks näitlejal Raivo E. Tammel, kelle Land Rover maksis 500 000 krooni ringis. “Ostsin auto selleks, et veenduda tema võimsuses,” rääkis Tamm. Ta olevat näinud üht reklaami, kus auto oli sõitnud väga rasketes tingimustes.
President eelistab Mercedest

Vabariigi president Lennart Meri kasutab presidendi kantselei andmetel ametiautona üle viie aasta vanust Mercedes 320 SE, mille hind uuena on kõigest 250 000 krooni. Teiste kõrgete poliitikute ametiautodeks on peamiselt kurvasilmsed Mercedesed, mis maksavad 450 000 krooni.