Tuletõrjeauto taastamine
Auto saamise lugu
Info selle kohta, et Eestimaal üks Series I auto pesitseb jõudis klubi liikmete kõrvu 2000 aasta paiku.
Sama aasta oktoobris sai seda autot Viru-Nigulas oma silmaga kaemas käidud ja esimesed pildid tehtud. Toona oli tegu kohaliku Viru-Nigula tuletõrjeseltsi valduses oleva sõidukorras ja lahinguvalmis tulekustustusmasinaga. Härra Avo Tammojaga sai sõprussuhted loodud ja pidevalt auto käekäigul silma peal hoitud.
02.aprill 2001 sai koostatud ja saadetud Viru-Nigula vallale taotlus auto loovutamiseks klubile. Toona jäi see palve ilma jaatava vastuseta.
Juulis 2001 uudistasime masinat juba koos ELRK Suvesõidu setskonnaga.
2002. aastal sai sisse seatud tihedamad sidemed tuletõrjeseltsiga ja hoitud pidevalt kätt auto pulsil.
Vahepealsete aastate jooksul olid sidemed vallaga väga põgusad, kuid auto käekäigul sai silm peal hoitud.
2007. aastal osales auto esimest korda Land Rover-i sünnipäeva üritusel, mille puhuks sai see teileriga Tallinna toodud.
Siis hakati ka vaikselt mõlgutama mõtteid auto klubile saamise võimaluste ümber.
2008. aastal sai ametlik kirjavahetus vallaga uue hoo sisse ning auto üle andmine klubile hakkas muutuma reaalsuseks. Käsitleti seda 12.03.2008 toimunud juhatuse koosolekul.
Uus taotlus sai vallale esitatud 16.aprillil 2008.
Eesti Land Roveri Klubi üldkoosolekul Tallinnas, 18.06.2008.a. kinnitati ja kiideti heaks autoga seonduv tegevuskava.
2008. aastal toimunud klubi 10. juubeli tähistamisel oli auto väljas Habajal külg külje kõrval teiste Land Rover tuletõrje autodega.
Juuli 2008 – Saabus esialgne rõõmusõnum Viru-Nigula vallavalitsusest, et S I tuletõrjeauto LR Klubi omandusse üleminek on saamas tegelikkuseks.
Nimelt olevat olemas Viru-Nigula vallavalitsuse otsus LR SI 86” Fire Engine üleandmise kohta Eesti Land Roveri klubile.
Detsember 2008 – Uus etapp antud protsessis. ELRK juhatusega võttis ühendust Viru-Nigula vallavalitsus ja soovis uue aasta alguses sõiduki üle anda. Kui klubi saab kinkelepingu ja üleandmistingimustes kokkuleppele, peaks auto juba jaanuaris meie valdusesse tulema.
Mai 2009 – Mitu aastat väldanud läbirääkimiste protsessis hakatakse jõudma lõppfaasi ning loodeti et veel selle suve hakul sõlmitakse klubi ja vallavalitsuse vahel kinkeleping ning koostööleping.
Juuni 2009 – Tundus, et pika saaga ühe etapi (tegu ju mitmevõistlusega)finishijoon oli peaaegu käega katsuda.
Juuni teisel esmaspäeval surusid kõik klubi liikmed pöidlad pihku ja ootasid hinge kinni pidades, mida otsustab vallavalitsus.
15. juuni 2009 – Otsustamine lükkus ühe teise päevakorrapunkti tõttu edasi järgmisele nädalale!
19. juuni 2009 – PALJU ÕNNE!
VIRU – NIGULA VALLAVOLIKOGU OTSUSTAS VOLITADA VALLAVANEMAT ALLKIRJASTAMA LAND ROVER TULETÕRJEAUTO ÜLEANDMISE DOKUMENTE!!!
6. august 2009 – ELRK poolne vastuvõtukomisjon käis kohapel ja koostas esmase auto, varuosade ja inventari tehnilise seisukorra ülevaatusakti.
Niipea, kui vallavalitsus suudab arhiivist auto dokumendid üles leida, saab asuda auto üleandmisprotseduuride juurde.
September 2009 – avati sihtotstarbeline arveldusarve SEB pangas.
November 2009 – Hakatakse tegelema restaureerimiseks vajaliku töögrupi moodustamisega. Määrati ajutine projekti raha asjade kuraator Mairold Metsaviir. Esmane komisjon käis kohal ja tutvus autoga ning koostas akti.
November 2009 – Vald auto originaaldokumente ei leidnud
Õnneks on olemas koopiad, mis vallasekretäri poolt kinnitati.
Muu ülevõtmiseks vajalik dokumentatsioon on juba koos.
Protsess ise saab loodetavasti lõpule viidud detsembri alguses.
7.detsember 2009 – kell 11:30 allkirjastati Viru-Nigula vallavalitsuses dokumendid auto üleandmiseks Klubile.
Viru-Nigula valla nimel kirjutas alla vallavanem Ervins Veitsurs ja Eesti Land Roveri Klubi nimel juhatuse esimees Kristjan Vaarmann.
Tänutäheks kinkis Klubi omalt poolt mälestuseks Land Rover tuletõrjeauto mudeli.
Auto saabus oma ajutisse garažeerimiskohta Harjumaal Tallinna külje all kell 13:30.
Auto tausatainfo:
Abivalmid inglased teatasid meile:
I called in at Gaydon today. The archivist there is very helpful, but you have to be aware that the information available for this period is very limited – just some handwritten school exercise books with a single line of information for each vehicle.
For 114701550 it tells us that it was built on 29/11/1956 and despatched the next day to Finland. It’s likely to have gone to Rover’s distributor Oy Suomen Autotellisus and interestingly it was one of three!
The colour is recorded as red. That’s it I’m afraid – nothing else exists. No mention of ‘fire engine’ I’m afraid.
However, the fact that it went direct to Finland and not to a specialist builder does tend to confirm that it was factory built as a fire engine.
The archivist believes that the colour refers to the body colour only and chassis were always black but I’m not so sure because my own 1953 model has a red chassis and James Taylor’s book describes a 1954 86″ with a red chassis, as well as describing my own 80″ in detail. I’m sure you can discover the truth of this by scraping the paint and I’ll be interested to know what you find out.
Sorry there’s not more but I hope that helps.
Soomalsed aitasid meid sellise infoga:
Auto number oli EZ – 54 ja see on on vana Turu ja Pori lääni number, kus Karvia oli põhjapoolseim nurk.
114701550 on 1957 mudeliaasta aga valmistatud sügisel 1956.
Suomen Autoteollisuus ( Sisu ) oli maaletooja kuni 1983 aastani, aga neil oli
palju kohalikke edasimüüjaid ja selle autoga juhtus nii, et see on müüdud
Rengaskonttori Oy ( mille Autotalo Pekka Mäkinen ostis sügisel 1959 ) kaudu, mis asus Tamperes.
Tarne kuupäev on märgitud 21.1.57 Tuletõrjeauto, Ostja nimi Karvian Kunta
Meile kirjutati soomest:
Tervitusi Karviast!
Mul on mõningast infot EZ – 54 (Soome reg nr) L-R kohta. Olen olnut Karvia VPK:s (Vabathatlik tuletõrje komando) aastast 1964.
Auto on tarnitud 1957 uuena, autos oli 180 l veepaak, mis võeti ära 1962.
Autos ei olnut uuena voolikurulli ja ise tehtud rull pandi sinnna 1967. Seal olii 76 mm voolikuid 12 tk. Rull eemaldati autost 1971, ei olnud väga töökindel lahendus.
Auto oli valla ainus tuletõrjeauto kuni aastani 1966. Raami värvi kohta pole infot, auto on värvitud uuesti 1976. aastal.
Suuremaid remonte ei ole autole tehtud, kaks tagumist veotelge on vahetatud. Auto oli komando operatiivsõiduk aastani 1989, peamiselt suvel sh. maastiku tulekahjudel veevõtukohtades paakautode täitmisel. Pump oli eriti töökindel, imemisvoolikud ( punased ) 2 tk olid auto ninal, kus on näha veel kinnituskronsteinide augud. Ise olen sõitnud landikaga mitmel väljakutsel koos haagisega, kiirus ei olnud “peadpööritav”. On tore, et vana teener on veel elus, peaks tulema millagi vaatama! Saadan pilte ja lisainfot, kui leian!
Auto taastamine
05.05. 2012 sai antud avapauk auto taastamisprotsessile ning talgute korras võeti auto pealt maha kere ning demonteeriti mitteoriginaalsed detailid. Ka sai veepump maha võetud.
Maratonpikkusega talgupäev seljataga. Minule koos Katiga kujunes see 14 tunni pikkuseks.
Suured-suured tänud Andrusele koos kaasaga, Jaanusele koos kaasaga ja Pirkole, kes ligemale 10 tundi tõsist tööd tegid. Tänud ka Virgole kes ürituse õnnestumiseks oma panuse andis. Erilised tänud Alansi Offroad Klubile ja Ainile!
Seatud ülesanne sai 99% ulatuses täidetud.
30.03.2013 demonteeriti mootor ja sillad ning eemaldati tulemüür ning roolisüsteem
15.03.2014 saime kätte ja transportisime hoiukohta liivapritsitud, keevitatud, krunditud ja värvitud raami ning tulemüüri. Nüüd järg sildade, vedrude, velgede ja teiste veeremidetailide korrastamise käes.
Pilte ja jooksvat infot projekti kohta leiate
https://www.facebook.com/Land-Rover-Series-I-Fire-Engine-renovation-217126224968469/
TOETAGEM EESTI VANIMA LAND ROVER TULETÕRJEAUTO TAASTAMIST!
Tulenevalt ELRK juhatuse 26.juuni 2009 otsusest avati SEB Pangas uus klubi arveldusarve.
Arve on sihtotstarbeline ja mõeldud AINULT klubile üle antud unikaalse Land Rover tuletõrjeautoga seonduvate rahaliste vahendite ja tehingute tarvis.
Juhatus leidis, et eraldi arveldusarve abil on tagatud projekti rahade kasutamise parem jälgimine ning peamiselt annetuste teel kogutud vahendite läbipaistvam haldamine.
Ootame annetusi MTÜ Eesti Land Roveri Klubi arveldusarvele EE877700771001897567 LHV Pangas.